Wybierz inny temat

Oszustwa i nadużycia

W związku otrzymywaniem od naszych Klientów sygnałów dotyczących prób podszywania się pod nazwa.pl lub prób wykorzystywania braku doświadczenia Klientów, przedstawiamy kilka przykładów najczęstszych prób oszustw oraz nadużyć, z jakimi spotkali się nasi Klienci.

I. Zmiana firmy fakturującej/firma „współpracująca” z nazwa.pl

Często otrzymujemy sygnały, że do naszych Klientów dzwonią firmy przedstawiające się jako „współpracujące” z nazwa.pl lub „reprezentujące” nazwa.pl , a także innych szanowanych na rynku rejestratorów. Firmy te nierzadko wprowadzają Klienta w błąd, namawiając do transferu domeny i sugerując, że przenosiny oznaczają wyłącznie zmianę firmy fakturującej. Co więcej, bardzo często ta forma oszustwa połączona jest z przedstawieniem „atrakcyjnej” oferty, o której opowiemy w kolejnym punkcie.
Przypominamy, że transfer domeny oznacza zmianę rejestratora, który w Państwa imieniu wykonuje obsługę administracyjną oraz techniczną wobec NASK i innych rejestrów. Zanim zdecydują Państwo o dokonaniu przenosin domeny, radzimy bardzo dokładnie sprawdzić opinie na temat przejmującego rejestratora, ponieważ w tej relacji zaufanie powinno odgrywać ogromną rolę.
Jednocześnie w przypadku otrzymania takiego telefonu od rzekomego przedstawiciela „współpracującego” lub „reprezentującego” nazwa.pl,  zachęcamy do kontaktu z naszym Działem Obsługi Klienta w celu weryfikacji.

II. „Atrakcyjne” oferty

Pułapką dla Klientów mogą być także tzw. bardzo atrakcyjne cenowo oferty, które pomimo że są często legalne i zgodne z prawem, to mogą mieć przykre konsekwencje.
Oferty takie najczęściej składane są telefonicznie, a podczas rozmowy niczego nieświadomy Klient udziela pełnomocnictw, które później bez jego wiedzy i pełnej akceptacji wykorzystywane są do transferu domeny do innego Rejestratora.
Przed „skorzystaniem” z takiej oferty warto skontaktować się z nazwa.pl.
Zmiana rejestratora domeny w takim przypadku może pociągnąć za sobą problemy z działaniem usługi, a nawet brak możliwości zarządzania domeną czy brakiem dostępu do profesjonalnego wsparcia, jakie oferujemy w nazwa.pl.

III. Prawo pierwszeństwa do nazwy domeny

Bardzo częsty przypadek, który skierowany jest przede wszystkim do tych mniej doświadczonych Klientów, polega na kontakcie z Abonentem (często jest to kontakt telefoniczny) i zaproponowaniu mu odpowiednika posiadanej już domeny z innym rozszerzeniem.
Jako powód kontaktu podawane jest z reguły zainteresowanie taką domeną przez inny podmiot. Osoba dzwoniąca zapewnia, że kontaktuje się, aby pomimo zainteresowania domeną przez inny podmiot dać Abonentowi możliwość jej zarejestrowania.
Zazwyczaj cena za rejestrację takiej domeny jest bardzo wysoka.
W takim przypadku najlepiej skontaktować się z Działem Obsługi Klienta nazwa.pl. Zazwyczaj oferowana domena jest wolna do rejestracji i można to zrobić za pośrednictwem nazwa.pl w dużo niższej cenie (przy założeniu oczywiście, że dana domena jest potrzebna).
Jednocześnie sugerujemy odpowiednio wcześniejsze (najlepiej już na początku prowadzenia firmy) zabezpieczenie swojej nazwy w najpopularniejszych rozszerzeniach:. .pl, .com.pl, .eu oraz .com  – u największych rejestratorów, w tym w nazwa.pl, utrzymanie tych domen w pierwszym roku jest często bezpłatne.

IV. Oferta na „Proformie”.

Kolejną popularną formą „naciągania” jest wysyłanie ofert łudząco przypominających proformy na przedłużenie lub zamówienie usługi.
Najczęściej oferta dotyczy  zarejestrowania  nowej domeny  z przekierowaniem na domenę już zarejestrowaną w nazwa.pl. Cena w takim przypadku również jest bardzo zbliżona do ceny  za przedłużenie domeny w nazwa.pl.
Aby ustrzec się przed takimi oszustwami, najlepiej bardzo dokładnie sprawdzać otrzymywane oferty lub skontaktować się z nazwa.pl w celu weryfikacji.
Przypominamy jednocześnie, że proformy generowane przez nazwa.pl zawsze zawierają kompletne dane naszej spółki.

Przykład proformy nie wystawionej przez nas:

V. Proforma spakowana w pliku .zip

Coraz częściej można się spotkać z próbą wyłudzenia polegającą na otrzymaniu na adres e-mail proformy spakowanej w pliku .zip.
Mail taki łudząco przypomina maile wysyłane przez nazwa.pl lub innych rejestratorów domen.
Działanie takie jest bardzo niebezpieczne, ponieważ często jego następstwem jest nie tylko utrata  pieniędzy, ale także zawirusowanie komputera, na którym rozpakowany zostanie plik .zip, a to w rezultacie może prowadzić do utraty wrażliwych danych przetrzymywanych na komputerze, w szczególności danych dostępowych do rachunków bankowych obsługiwanych na danym sprzęcie.

Przykład takiego maila:

W przypadku otrzymania takiego maila  zdecydowanie odradzamy otwieranie pliku dołączonego do wiadomości.

VI. Oferta w SMS

Kolejnym przykładem nadużycia jest przesyłanie na firmowe numery telefonów komórkowych wiadomości SMS sugerujących, że zbliża się termin wygaśnięcia domeny. Często w pośpiechu nie doczytujemy, że informacja nie dotyczy domeny,  którą firma realnie posiada (np. z rozszerzeniem .pl), ale odpowiednika tej domeny  z końcówką .eu.
Podobny przypadek był niedawno opisywany także w prasie.
W takiej sytuacji, zanim dokonają Państwo płatności (zwłaszcza na rzecz firmy, której Państwo nie znają), zachęcamy do weryfikacji, jakie domeny Państwo faktycznie posiadają.
W nazwa.pl w każdej chwili Klient może sprawdzić listę posiadanych domen po zalogowaniu się do swojego Panelu Klienta.

VII. Oferta na odnowienie domeny

Wiadomość e-mail w języku angielskim o "wygaśnięciu oferty" to coraz częstsza metoda wyłudzania opłat za rzekome przedłużanie ważności domeny.

Temat i treść wiadomości sugerują, że jest ona przypomnieniem o wygaśnięciu domeny i wezwaniem do zapłaty. W rzeczywistości jest to oferta dotycząca usługi pozycjonowania, które nigdy nie było objęte zamówieniem.

Póki co przypadki tej metody oszustwa dotyczą domen globalnych (z rozszerzeniem .com, .biz, .org, .net, .info). Ze względu na widoczność daty wygaśnięcia rejestracji domen w rejestrach WHOIS nie można jednak wykluczyć, że próby wyłudzenia będą występowały również w odniesieniu do innych domen.

Mając na uwadze powyższy sposób zalecamy zachowanie czujności i przypominamy, że nazwa.pl nie korzysta z pośrednictwa innych firm do wysyłania powiadomień o wygasaniu usług. Ponadto jako Klienci nazwa.pl mają Państwo przypisany indywidualny numer rachunku bankowego. Numer jest widoczny w Panelu Klienta, tam też można w każdym momencie sprawdzić status usług i w wygodny sposób dokonać płatności.

Czy artykuł rozwiązał problem?
Tak Nie